onsdag 16 januari 2013

dyrt att rida på ridskola!!! eller?

ojoj upptäckte nu att det va vällldans längesen jag bloggade här! ursäkta!
har under kvällen efter styrelsemötet suttit och funderat på att nu är den nya terminen igång på ridskolan och allt rullar på som valnligt igen! en sak som slår mig varje gång är att många komenterar (inte många hos oss men överlag) att det är så dyrt att rida på ridskola! jaa de kanske det är men vad kostar det att ha egen häst? fick en kommentar av en av privatryttarna hos oss som har din ponny uppstallad att shiit stackars er! o varför undrar ni då?! det hela handlade om att ponnyn under gårdagskvällen va låg och det va funderingar på om han kanske hade en släng av magknip! detta har hållt henne vaken orolig osv till det nu va bättre. denna självklara oron som uppstår hade tagit mycket energi och mitt i detta kom vi fram till att det är tur att man bara har en för det är ett heltids jobb att oroa sig och fixa betala och dona! därav stackars er!! med deta menat att vi har samma tanke o känsla gånger 22 då det är just 22 lektionshästar. eller 21 nu när zeri fått ny ägare! dock känns hon fortfarande som vår så det är 22st! =)
jaja tillbaka till kvällens tankar det är dyrt med häst, även om denna håller sig frisk är det dyrt!
då dök denna gamla kommentar upp i huvudet DET ÄR SÅÅ DYYRT ATT RIDA PÅ RIDSKOLA! då tänker jag att är det?!
har suttit ikväll och räknat på vad det kostar att "driva" häst! och nu har jag bara räknat på en såå liten del av kostnaderna! dom viktigaste för att föda en häst, MATEN!
som sagt är det 21? hästar om jag inte räknat fel!
det som jag räknat med då vi har oloka foder till olika hästar är havre (i vår havre vi får hem är det 12%korn om jag inte missminner mig helt) kraft, betfor, hö, halm, b och e vitamin, mineraler, loppfrö, vitlök och underlag att stå på alltså i vårt fall torv! detta är vad vi har i grundläget! (vinter)
jag har kollat runt då jag inte vet exakta priser vi ger för allt vi köper och då slagit ut ca priser för detta!
detta kommer bli en lång radda med siffror så jag hoppas jag inte glömt något och att ni hänger med så ska jag även förklara hur och varför jag räknat som jag gjort! vi börjar med ca kg priser rakt av.
hö 2 kr/kg
halm 1kr/kg
kraft7kr/kg
havre 2kr/kg
betfor2kr/kg (blöt)
e-vitamin 4 kr/dl
b. vitamin 3kr/dl
mineraler 5kr/dl
vitlök 8kr/dl
loppfrö 8kr/dl
torv att stå på ca 60kr /balen

nu kommer vi till uträkningen där har jag delat upp det i 4 olika delar!
1, ponny som äter havre.
2, ponny som äter kraft.
3, häst som äter havre.
4, häst som äter kraft.
alla uträkningar jag skriver är är ca! =)
om vi börjar med
nr 1 ponnyn som äter havre, dom som gör det hos oss äter ca 4kg hö, 2kg havre, 1kg betfor, en dl av bvitamin e vitamin och mineral!  detta är en dags ranson.
detta det en total kostnad av 26kr och dessa hästar är 5st!

nr 2 häst som äter havre, 7kg hö, 3kg havre, 1kg betfor, vitamin och mineral 1dl dag.
detta är en total kostnad av 36kr och dom är 4st.

nr 3 ponny som äter kraft, 4kg hö, 1kg betfor, 1kg kraft, vissa extra e o b vitaminer för 7kr om dagen. detta ger en kostnad av 24kr om dagen o dessa är 4st

nr 4 häst som äter kraft, 15kg hö (detta för det är så stor skillnad på dessa hästar att jag tog ett mellanslag på kg på alla) 2kg kraft, 1kg betfor, extra e o b vitaminer för 7kr om dagen. detta ger en totalkosnad på 53kr om dagen och dom hästarna är 6st!

phuu hoppas du hänger med! =) som du märker har jag bara med 19 st hästar detta för att jag inte räknat med ernst och astrix!
utöver maten så står som inte på cement utan på torv för ca 300kr i månaden per häst! =) då tillkommmer nu även halm så dom alltid har att pilla med o detta kostar 1710kr på en månad när alla får ca 3kg halm om dagen

nu i vintermånaderna så äter dom även i viss period vitlök och loppfrö! nu räknar jag en månadskostnad av det på varje häst för ca 80kr loppor och 80kr vitlök!

nu vidare till totala månadskostnaden för detta och då har jag räknat en månad med 30dagar och 19hästar!
torv 5700kr
halm 1710kr
vitaminer 1520kr
loppför 1520kr
mat havre ponnys 3900kr
mat kraft ponnys 2880kr
mat havre hästar 4320kr
mat kraft hästar 9540kr!
DETTA GER EN TATAL MAT/STRÖ KOSTNAD PÅ 31090KR I MÅNADEN för lektionshästarna (19st).

o då måste vi tillägga att det finns inte med dom extra utgifterna för dom hästar som har specialmat som alfa och lusern,
det finns inte med vatten och elräkningar, bortforsling av gödsel, maltreal till dom som sadel träns grimma ryktborstar täcken grimskaft skydd osv osv!
något annat som inte är inräknat är hovslagar veterinärer massörer (ja våra lektionshästar har massör och kiorpraktor)
inga försäkringar är inräknade inga träningar, ja ni förstår vad jag försöker komma! det fattas sååå otroligt mycket månadsutgifter i denna summan som tillkommer!
då tillkommer ju öven personalkostnader på en ridskola eller tränare för en privat person!
så mitt svar om att det är dyrt att rida på ridskola är att njaaa det är ganska billigt med tanke på att det kostar ofantliga mängder att hålla en häst sund och frisk! det är INTE dyrt att rida på ridskola!
då kan jag även bli lite sur över att det tyvärr är så att vi som jobbar i stallet måste i vissafall JAGA in ridavgifter! detta är så tråkigt! man känner sig som en polis!!!!!!!!
många betalar in i tid för sin termin andra inte! med detta sagt tycker jag att alla som tycker ridskolor är dyra ska ta sig en funderare! för jag vet att vi inte är den enda ridskolan som kämpar som galningar för att få det att funka varje månad! får ursäkta om jag verkar bitter men jag vill bara få fram mitt budskap! vi/ridskolorna finns till för er som inte har tillgång till egen häst och vi finns till för alla er som vill ha gemenskap med både trevliga människor och hästarna! vi har öppet för alla!  VÄRNA OM ALLA RIDSKOLOR DÅ DOM INTE TJÄNAR NÅGRA MILLJONER, DET ÄR OFTAST PÅ GRÄNSEN ATT DOM KLARA VARJE MÅNAD!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar