måndag 8 april 2013

Måndag, vardagsrutiner och bytardag


Måndag igen! Har varit en lugn dag än så länge! Tänkte köra en uppdatering varje dag denna veckan o även då presentera vilka lektioner som är under dagarna!


Detta är vår heliga gral!!! ridskole Pärmen!!


Måndagen har flutit på bra! Va härlig sol när jag började idag! Göööttttt! Min första lektion på måndagar är en handikapp lektion med Valjeviken! Just nu är det två tjejer med i gruppen! Ena tjejen kommer upp från rampen och den andra tjejen liftas upp till hästryggen då hon är rullstols buren! Hästarna (rocco & Yellow) sköter sig som dom coola prinsar dom är och står snällt o väntar tills allt är klart! idag passade vi på att undkomma rådhusets fyra väggar och gav oss ut en sväng i skogen! Så skönt tyckte jag o pojkarna!! Efter den lektion är det snabbfika! En kaffe o idag va det brownies jag bakat sen plockade jag o Evelina in stöden! Bommar stod på dagens schema så dom fick ligga kvar.


Fredrik vår vaktis vattnade ridhuset under tiden! bär slangen sen skulle rullas in fick mackie ett psykbryt! så jag fick står med honom i grimman i boxen medans fredrik fixade slangen Hahaha denna mannen är en töööönt! Asså inte Fredrik utan mackie!!

YouTube Video

Denna film tog jag efter tio minuter då jag stod kvar tills han coolat ner igen.
Kl 16.45 börjar lekis gruppen! denna gruppen har elin! där har dom först en halvtimmes teori och sedan en halvtimmes ridning! Denna grupp är super för dom mindre ryttarna att lära sig grunderna! allt från att mocka sadel o tränsets delar till att trava själva utan ledare och banans ridvägar! därefter är det mellan 17-18 & 18-19 lektioner för elin där det är fortsättnings grupper! Dom galopperar och hoppar! Lite blandade åldrar! Något vi slår fast i är att inte kategorisera grupper efter åldrar utan var i utbildningen till häst dom ligger! Detta är ju högst individuellt! Idag har det varit utbytes dag på elins grupper! Detta betyder att Mattis gått in som instruktör och Elin har suttit på läktaren och kollat! Detta för att få en annan syn på eleverna från en annan vinkel! Även få lite inspiration från en annan instruktör!

YouTube Video

Under tiden Elin har lektion så är jag i stallet och skriver upp nästa lektion! Detta hörs en halvtimme innan ridningen börjar så runt halv varje timme! Sen är det lite stall pyssel som att koka linfrö till Alf packa höpåsar! Hjälpa elever att fixa på och av saker på hästarna eftermiddags mocka spiltor och fodra halm så alla har att pilla med!


Iome vi har hästarna på torv får dom grovfoder 4ggr om dagen så dom är sysselsatta inne både dag och nattetid!


Här står Clever o myser med ny torvad spilta nytt vatten o halm att pilla med! av någonanledning så gjorde solen att det ser ut som om han inte har någon hals! ;) börv även lite extra fix med godisautomaten idag då den hade fått stopp i myntfacket!


Felet hittades o åtgärdades så nu funkar den som den ska igen!





nästa grupp är mellan 19-20! Detta är hyrgruppen! Här rider dom elever som hyr lektionshäst tre dagar i veckan! Denna gruppen rider för mig!


Efter det är det en special grupp, denna grupp består av max 6 elever! man vetalar lite mer för varje lektion mot att man inte är så många! I dom vanliga grupperna är det upp till 10elever! Även special gruppen tillhör mig! Undertiden jag har lektioner jobbar Elin i stallet! Hon pysslar om hästarna skriver upp min sista grupp sedan när sista gänget gått ut så börjar hon fodra kraftfoder till alla hästar och ställer fram grovfoder som jag ger innan jag släcker och stänger för dagen! Nu är vi i full gång med att bjuda in Alla elever till ridskole clinic


Alla är välkomna och det är gratis att se på!


Kvällen har varit sååå skön! inte så kallt utan det kändes faktiskt som om det va lite vårkväll! Så mysigt va det ärr det gick att aktivera häst i Paddocken!


Dom håller just nu på att bygga nya grannar till oss! ;( mitt imellan våra hagar på "sommar sidan" suck! Snart finns det ingen skog kvar i Sbg längre! Välkommen till betongjunglen! Får vi byta från "Sölvesborg av naturliga skäl" nu då!? För jag kan då inte se något naturligt med ett cementblock o plåt skjul mitt i den före detta skogen! Inte heller i all utbyggnad av sölvesborg där det stodskog innan någon Nisse kom på att ahh där kan vi ju ställa lite hus!!! Men det är kanske bara jag som inte gillar vad Sölvesborgs skog håller på att bli!


Synd men men! synd att det inte är ett nytt ridhus till oss! dom kanske skulle kunna smälla upp ett extra ridhus här hemma till oss när dom ändå bygger???! ;) hade inte varit fel!
Kram Bettan o Co.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar